Isnin, 14 Februari 2011

KEK BELACAN

Pagi ni bangun rasa sakit2 badan..apa xnya seharian semalam berjalan2 kat bandar kuantan....penat sangat Si si kecik tupun x bangun2 tido..nak pergi kerja pagi tadi dokong je dia masuk dalam kereta..penat sangat kot dok berjalan2..tarvelpun jauh gak..2 jam...kesian dia...dah lah lately ni x nak minum susu. Sepanjang kat sana 2 hari x minumpun susu...susu tu katanya x sedap...kami sebenarnya cuba2 je tukar susu dengan pek kecik..belilah Nespray...dulu dia minum Dutch Lady...x naklah dia jadi warganegara Belanda plak asyik minum yang Dutch..heheh...katanya x sedap. X tau nak beli jenama apa dah....ada apa2 cadangan tak ibu2 di luar sana..bantulah ibu rungsing ni....Ni sedikit sedutan peristiwa semalam yang memenatkan badan Ibu,Abi & Aulia'.

      

Sebelum keluar bilik hotel..sementara menunggu Abi balik Exam..posing dengan topi baru beli semalam..siap pandai mengamuk & mintak nak beli topi tu...sampai sudah x tanggal...

   

Bersungguh2 dia makan..rasa mcm nak menitis air mata tengok...nak gelakpun ada...sbb dia lapar..susu x nak langsung...kesian sangat.Kitorang g cari makan kat EC Mall.Si kecik suka sangat makan ayam..maka kt situlah ibu menapak..

   

Tengoklah..like father like dotter...

    

Erm..makan nasik ayam kt KFC ni main telan je...suppun xder.. Abi berkuahkan sos..ibu berkuahkan coslow...ntah  betul ke tidak ejaan tu...


Semalam dah g Kuantan Parade hari ni g lagi sebab semalam ada benda yang berkenan hhahha...gi Beli kasut..murah giler.. buy one free one..... sebab dah lama mencari kasut...x silap langkah pergi sini sebab Abi beli sepasang jam utk di hadiahkan kepada kekasihnya..ehheh..thanks Abi...I love You...ehhe


      

Berhenti semayang di Masjid Maran...erm..x jauh dah...sementara menunggu Abi semayang..Aisyah main kejar2 ngn Ibu..


Dalam proses meninggalkan Bandar Maran..


Kalau Temerloh terkenal sebagai Bandar  Ikan Patin...Maran terkenal sebagai Bandar Ayam Kampung...


ni gambar clear sikit..ambik dlm blog sapa ntah..



Ni sebenarnya aku nak snap nama Kampung ni...tempat ni namanya Lubuk Paku...jalan masuk ke kawsan ni agak menyeramkan ..menyebabkan aku terbayang cerita Pontianak Harum Sundal Malam...Kg Paku Laris..entah2 kampung ni tapi dia tukar nama..hahha

Kat Pahang ni kalau Korang nak tahu banyak nama tempatnya sama dalam cerita orang dolu2..Contohnya "Kg Tualang Tiga"...kat tempat aku tinggal tu namanya "Kg Tualang", Cerita "Lanchang Kuning" kt Pahang ada nama "Lanchang" pastu yang paling seram "Kg Paku Laris" kt sini ada " Lubok Paku". Bukan setakat pakunya je laris tapi Lubuk kepada paku..hehhe lagi seram...pontianak mesti takut nak g kampung ni...It's just a joke ok...don't take it serious...


Erm..yang ni aku nak kongsi....Balai Polis Kg Awah...Apa istimewanya....yang ni istimewanya sebab kawan aku cakpa Siti Nurhaliza lahir kat sini...dan kat berek nilah dia menjaja kueh masa kecik..erm...x sangkakan...sekarang rumah dia lagi besar dari berek ni...


Ni rumah dia yang latest yang iklan Simply Siti tu...besarkan..


Erm..ni pandangan jauh rumah tadi...


Yang ni rumah dia kat Lipis...biasa je...xderlah besar sangat..tapi yang mengagumkan aku kereta yang ada masa aku gi rumah dia dulu...sampai tersusun2 kat luar rumah...sikit punyer banyak kereta yang dia ada...yang paling lekeh kat luar rumah tu...Perdana V6..Korang tau betapa susah aku g cari rumah dia..tanya orang kampung..ehhe..masa tu aku kerja kt tempat lama...pada ketika tu aku out station kat Kuala Lipis..."Usaha tangga kejayaan" Akhirnya aku jumpa rumah tu...betul2 depan rumah dia...aku nak tgok sendiri sebesar mana rumah dia yang kecoh di war2kan oleh semua orang...masa tu rumah kat atas xder lagi..diapun baru je kawen ngn Datuk K. Bulan Ogos 2006 kalau x silap aku.



 Ni aku x tahu rumah dia yang mana.."Tuah Ayam nampak di kaki..tuah manusia siapa yang tahu"..tul x?

Ni cerita lain plak okay...aku ni menulis apa saja yang terlintas di kepala..hahha lawak betul...xder protokol penulisan langsung...Ni cerita pagi ni plak....

Hari ni pagi2 lagi xder mood nak g keje..ramai yang cuti...sampai je bilik pensyarah dengan penat memanjat akhirnya bilik ni sunyi je...erm...nak wat apa ye???? kerja banyak kt dalam kepala tapi x tau nak mula yang mana....banyak program kolej tengah beratur nak berlangsung..antaranya Hari Inovasi Peringkat Kolej dilantik sebagai Ketu AJK Program....kepala aku blurrr...x tau nak wat apa..., Hari Inovasi Peringkat Kolej Komuniti di Paya Besar...project inovasi x jalan lagi tapi nama dah hantar sebagai peserta...nak present apa nanti...argh....pastu program ProKhis lg...(Program Khidmat Masyarakat) jadi AJK cenderahati tapi cedera hati aku bila kena g cari quotation sorang.Yang ni lah kena beli banyak hadiah sebab banyak libatkan orang luar...Pastu Program Maulidurrasul jadi Ketua AJK Cenderahati & Buku Program..yang ni senang je..x banyak hadiah kena beli.. nasib baik ditunda semakin lambat.


Yum..yum..ni aku cari dalam tenet..bukan yang azmir wat okeess....



Haaa...yang ni baru yang jemir buat...walaupun nampak gelap...jgn teripu okey..bukan sebab keknya banyak cokelat..tapi hangus..hahah...Anyway hanguspun NASIB BAIK sedap...


Erm..memang terpukau....bila dia tiba2 berkelakuan aneh...

Sebenarnya bukan pasal ni aku nak cerita..hehhe, jauh plak melalut..bukan apa sekadar berkongsi masalah dan benda yang ada dalam kepala..walaupun aku x tahu sapa pembaca aku diluar sana atau berkemungkinan besar xder langsung orang baca cerita aku kat sini, tapi aku tetap nak coretkan jugak..sebab bila aku luah kat sini aku jadi lega....balik pada cerita asal..cerita di pagi hari....sampai2 je pagi tadi yang ada cuma berapa kerat je...memandangkan esok cuti ramai yang dah bercuti..dr jauh aku dah nampak Azmir si Pengacau...erm..tapi pagi ni dia jadi budak baik..datang2 je bawak kek kat aku....




Tengoklah macamana dia kaburi mataku dengan plastik  Secret Recipe tooo...

Bila tengok dari jauh tu macam Secret Recepies, punyerlah melonjak suka dalam hati..rupa2 dalam dalam tupper ware murah dia tu ada brownis yang di buat sendiri....dahlah hangus x jadik plak tu...tapi yang aku respect giler..brownis dia jadi kek belacan favourite aku...anyway tahniah azmir a good try for a man like you....


Ni sedikit resepi kek belacan yang aku cari dalam internet untuk di sharekan...erm...nak watlah malam ni...heheh..tupun kalau lapang!



Nipun bukan yang azmir buat...


Bahan-bahan ( Boleh Dapat 2 loyang )

  • 250 gm mentega
  • 10 biji telur size A
  • 4 sudu nasi tepung gandum
  • 1 sudu teh vanila
  • 1 gelas horlick
  • 1 tin susu junjung
  • 1 botol browing sugar
  • 1 sudu teh serbuk koko
  • 1 gelas gula halus

Cara-cara

  1. Pukul mentega dan gula halus tadi hingga kembang.
  2. Setelah mentega tadi kembang, masukkkan telur 1 per 1 hingga sambil dikacau hingga kembang.
  3. Masukkan 1 botol browing sugar, di kacau lagi.
  4. Masukkan horlick, susu, serbuk koko dan esen vanila tadi dan dikacau hingga sebati.
  5. Bahan yang terakhir adalah tepung gandum tersebut dan di kacau hingga sebati.
  6. Masukkan adunan tadi kedalam loyang yang telah disapukan mentega.
  7. Kukuskan adunan tadi sehingga masak.

Selamat Mencuba....







Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...