Selasa, 1 Februari 2011

TIKUS@Mus musculus


Mus musculus menyebabkan penyakit berjangkit iaitu “Penyakit kencing tikus” atau nama sebenarnya adalah penyakit leptospirosis adalah suatu penyakit infeksi akut yang disebabkan suatu jasad renik tertentu yang dinamakan Leptospira...”

Hari ni tak banyak sangat kerja kat opis memandangkan student dah cuti antara semester,jadi kitorang kt sini setelkan mana2 kerja untuk dibuat bila bukak cuti nanti...erm...pensyarahpun dah ramai yang ambik cuti direct je seminggu..jadi yang tinggal cuma dua tiga keping je..heheh...Jadi aku ambik masa untuk berblog sekejap..maklumlah tengahari tadi dok godek2 blog bisnes adik aku..tolong siapkan platform untuk dia berbisnes secara online....

Baru setelkan banner n platform blognyer..barang2 belum masuk lagi...nnti senang2 shoppinglah kat sini...


Hari ni aku nak bercerita tentang tikus plak..kalau dulu bercerita pasal pisang yang ni aku pergi jauh sikit..pasal tikus...

Aku rasa tikus ni bukan sahaja memberi masalah pada aku tetapi kepada ramai pembaca diluar sana. Menghapuskan tikus merupakan agenda paling besar yang ada dalam kepala aku & hubby skarang. Apa taknya..ni dah masuk kali ke 3 kami diserang tikus... Tikus ni nama saintifiknya bukan main lagi cumil..tp perangainya x cumil langsung.. geram aku.... Mus musculus..tapi perangai dia x mulus langsung..


x sanggup aku nak berkongsi hidup ngn diorang macam mak cik ni....


Ya Allah jgnlah sampai beranak pinak camni kat rumah kami...

Ni...nak cerita kat korang ceritanya bermula camni..start aku duduk kat rumah no 97 pada tahun 2009 dulu sampailah dekat setahun setengah tak pernah walau seekor tikus masuk dalam rumah aku walaupun cermin nako rumah (tingkap) aku tu rongak satu...hehheh... kt kelantan tingkap rumah yg kaca tu dipanggil "nako''.

      

Tengoklah hasil kerja seni mereka yang aku highlight tu..geram betul...  


Tapi semenjak 5 - 6 bulan yang lepas mula ada couple si Mus musculus ni datang berpindah ke rumah kami & bersekedudukan kat sini... kami memang tak setuju mereka berkongsi rumah ngan kami sebab mereka berdua x nak bayar sewa rumah.. jadi kami tak sanggup nak berkongsi segala2...dahlah x nak bayar sewa rumah..malah nak makan free...jugak... Macam Azmir je diorang ni ....banyak cantik muka dia.....makanan kamipun dia nak kongsi jugak...dahlah kami ni jenis stok penuh almari...geram bila diorang mendahului kami makan macam2...ish..hilang sabar betul pak imam kat rumah tu....

  

Dua lubang yang di tebuk pada 1 pintu..ni pintu bilik air utama...habis rosak.. ganas betul...

Aku perasan akan kehadiran mereka bermula daripada Pok Ya Belakang rumah yang ada kedai kelapa tu mula melonggokkan sampah belakang rumah aku...maklumlah, untuk pengetahuan korang pagar rumah aku kat belakang tu x dapat bukak..kunci tuan rumah hilangkan.Malah pintu dapurpun siap di paku guna plywood...hehe..pintu dapurpun kuncinya hilang jugak...kalau berlaku apa2 kat pintu depan memang kitorang terperangkap kt situ... xder access door lain..huhu...Harapnya xlah kot.. doakan kami selamat yek...

 

Ni baju2 hubby yang x muat almari & jubah2 aku yg x muat almari....habis digigitnya...so nasihat buat korang semua..jgn gantung mcm kami..beli almari berkunci supaya x rosak semua baju2...


Ni jubah kesayangan yang di gigitnya....


Nilah lubang yg dibuat kt Jubah di atas....lain plak color jubah ni..sbb yg atas sistem pencahayaan tinggi...jd warna nampak lain...

 

Baju2 yang kt bilik hujung tu hubby aku suruh hantar dobi je..sbb musim hujan...xder tempat nk jemur...


Sambung balik cerita....selalu je melalut kan?kan?kan? jawablah wei..kecik ati aku!.. macam mak nenek je...bercerita selalu melencong ke lain..hihi... Bila sampah2 tadi dah dibuang maka : Ni teori aku yek.. jgn korang percaya bulat2 plak.. tp walaupun ianya hanya teori namun teori ni aku buat berdasarkan pemerhatian akulah jugak... bukan teori kosong.. hehhe! 


Hahhaha....sekadar gamabar hiasan stok makanan...
Bila makanan diorang dah xder, maka diorang akan beralih dengan cuba mencari lokasi terdekat untuk mendapatkan makanan... kat mana lagi paling dekat??cuba teka?cubalah.... Yer..TEPAT sekali..! rumah akulah...geram betul aku... Mula2 pasangan pertama...yang ni habitnya masuk belakang peti dan bilik tamu kt tengah tu...tapi yang cuple pertama ni agak baik gak sbb diorang x gigit baju aku....diorang cuma curi2 makan je...erm..tapi habis wayar printer hubby aku putus...dia nk print esegment baru perasan yang kabelnya dah habis..mcm nk tergelakpun ada tengok...kuikuikui... Last2 Abi Aisyah x tahan maka di amuklah 1 rumah dengan parang panjang & batang paip PVC.. memang kebetulan ajal pasangan tersebutpun sampai.. maka matilah mereka di tangan Abi sehidup semati membuktikan cinta mereka.....haha...xleh bayang muka Abi masa tu..begitu puas sekali..heheh..


Sementara ibu sibuk kemas kat dapur..Aisyah di pancing dengan dokumentari pasal haiwan kt Youtube...

Hujung minggu tu kami apa lagi..wat operasi basuh 1 rumah.. maklumlah, perangai aku ni pelik sikit...semua benda aku was2..org kata was2 tu dr syaitan..tapi kalau bab2 benda yg kotor mcm ni elok jugak kalau was2...tul x? Lagipun air kencing tikus ni bahaya tau...boleh bawa maut..ramai dah meningggal kerana virus ni...EEE...takutlah aku.... KAmi hidup aman damai untuk masa x sampai 1 bulan...ku sangkakan panas hingga ke petang rupanya hujan di tengahari.... x sampaipun 1 bulan aku terhidu 1 bau yang amat ku kenali....apa lagi??? AIR KENCING tikus...


Penat giler basuh brg 2 n lantai ni.... 

Kami jejak mereka dari 1 tempat ke 1 tempat..sampailah terjumpa najis mereka merata2.. pasangan kedua ni habitnya duduk bilik tamu kecil hujung sekali.. bilik ni kami jadikan stor brg n tempat hang baju...bila kami jumpa tempat mereka bermadu asrama...eh..silap ASMARA.. terkejut giler aku... Banyak baju aku kena gigit... mungkin dia nak balas dendam untuk pasangan dulu tu kot.... jubah kesayangan aku jugak dah berlubang..yang paling sakit ati baju Abi yang aku hadiahkan kat dia jugak turut jadi korban.. dah lah baju tu mahal..baru je pakai beberapa kali..Arghhhh... GERAMNYA!!!!!

  

Nampak x najis dia ada kt baju aku...yang belah kiri tu bila di zoom..
bagi sapa2 x kenas najis tikus camnilah rupanya...najis2 ni bukti kehadiran mereka.


Apa lagi...abi mengamuk lagilah...macam2 cara kami buat... antaranya kami letak glue tikus.. memang melekat betul.. tapi tikus ni makhluk yang cerdik.. tempat kami letak dia x lalu.. pdhal itulah laluan utama mereka.... tunggu punyer tunggu dengan penuh kesabaran dan doa.. Chewah...! mcm tuggu result SPM je...ehhe.. Akhirnya jerat kami menjadi... Sekor melekat kat situ... berikutnya yang sekor lagi terus serah diri untuk dibunuh kerana x sanggup hidup menyendiri.. akhirnya dua2 mati... Mulai saat tu kami "learn from lesson" 

Terpaksalah kami menutup semua lubang dengan cara camni buat sementara waktu...ingat sekali macam nak pindah je...

 

Digigitnya bekas plastik pentup tu tanda protest kat kami sebab x benarkan dia masuk...

Kami bertindak menutup segala lubang2 yang ada dan kami bersihkan semua kotoran dan bertindak melindungi apa yang kami ada.... sayang kalau semua tu rosak... Hujung minggu lepas xder kerja lainlah... Apa lagi ???bersih rumahlah.. kami curahkan klorok untuk semalaman.. pastu kami biarkan.. esoknya pagi2 lagi kami menyental dengan penuh perasaan. Pastu kami basuh skali lagi dengan pencuci lantai Dettol yang boleh menhapuskan kuman H1N1 tuuu..heheh.. sampai camtu skali. Kul 2 ptg Abi ada kelas dekat SHAHPUTRA..maka aku menyiapkan semua kerja rumah tu sorang2.. Aku basuh semua pinggan mangkuk & alatan rumah yang ada kat dapur tu...


 

Kosong tingkat pinggan tu aku bersihkan....dah serik letak pinggan kat situ .....


Terpaksa beli tingkat pinggan yang bertutup padahal masa tu x gaji lagi..terpaksalah gi shopping semua barang demi melindungi brg2 kami dr tikus...sengkek giler masa tu...

Seksi betul model rak pinggan bertutup kat atas tu...

Tetapi malam sebelum tu kami gi beli barang2 rumah yang baru....Alhamdulillah setakat ni kurang merasa was2 lagi.. Tapi semenjak 2 hari yang lepas ada tanda2 kehadiran pasangan Mus musculus lagi....Apa taknya semua lubang dah ditutup tapi semalam tiba2 ada tahi dia kat atas meja n ada sedikit bau air kencing...ish...geramnya... Yang paling menggeramkan! Dia menunjukkan protest yang nyata kat kami bila kami tutup semua lubang...tau apa yang dia buat???? Dia gigit penutup lubang air yang plastik kat dapur tu...pastu menghasilkan 1 lubang yang agak2 muat badan kecilnya...ish..geramnya..sisa gigitan tu berselerak kat dapur...eee....last2 aku n Abi cari bata untuk letak kat lubang2 tu... Korang tengoklah gambar2 yang ku upload nnti...


      

Bekas bawang yg dulunya terbuka je di ganti dengan bekas yang bertutup...


Bekas pingganpun kena bertutup....lebih selamat drpd ancaman air kencing tikus...


Bekas sudupun kena bertutup....


Sayang plak nk buang heater ni...org kata guna heater byk pakai current....heater ni hadiah masa kawen dulu ni..byk kenangan..sentimental value..huhu


Benda ni org kata jimat elektrik..x taulah betul ke x..kena cuba dulu tgok bil bulan ni...beli benda ni bukan apa..senang nk wat susu kt anak...termos skrg selalu x tahan panas..sekejap je dah sejuk airnya...


Sekarang bertukar dr haeter ke pesen jaman mak2 dolu2... cerek biasa...


Kat tualang ni bukan masalah tikus je..tapi masalah air tercemar sbb dkt kawasan industri...air yang nak minum tu kena tapis berlapis2...baru yakin nk teguk.. 

Bayangkan penapis Hexagon tu aku pakai x sampai 3 bulan lepas beli bahagian penapisnya dah tersumbat jd kuning....Betapa kotornya..skrg dah dekat setahun dah...rasa selamat sikit minum....nk beli yg mahal lg x mampu...k lah cukuplah utk kali ni...jumpa dlm post lain dgn tajuk yg lain plak...


3 ulasan:

armouris berkata...

info tentang kencing tikus di SIHAT SELALU - Kencing Tikus (Leptospirosis)

armouris berkata...

info tentang kencing tikus di SIHAT SELALU - Kencing Tikus (Leptospirosis)

armouris berkata...

info tentang kencing tikus di SIHAT SELALU - Kencing Tikus (Leptospirosis)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...