Khamis, 21 Mei 2009

MITOS2 BAGI IBU HAMIL

#1 : Sentuhan & kasih ibu sampai ke syurga...


* Saat seorang wanita hamil, maka biasanya akan banyak mendapat banyak nasihat – nasihat dari kerabat, keluarga, teman juga dari orang sekelilingnya, tentang apa yang boleh dan tidak boleh selama kehamilan anda.

* Walaupun maksud mereka semuanya adalah untuk kebaikan kita yang hamil. Tetapi tidak semua dari nasihat atau pantang larang kehamilan yang diberitahu kepada ibu hamil ini adalah benar secara medikal mahupun ilmiah.

* Kebanyakan hanya berdasarkan mitos atau kepercayan saja daripada kenyataannya. Oleh kerana bila anda hamil sebaiknya selalu confirmkan informasi atau maklumat yang anda dapati dengan doktor atau rujuk buku yang dapat dipercayai, sehingga anda mengetahui apa kebenarannya dan tidak hanya mengikuti sesuatu yang anda sendiri tidak mengetahui alasannya / kebenarannya. :-)

BEBERAPA MITOS KEHAMILAN & FAKTA:


#1: Tidak boleh memotong atau menjahit baju.

Mitos: Tidak boleh memotong atau menjahit baju selama kehamilan atau anak akan lahir dengan bibir sumbing.
Fakta: Bibir sumbing biasanya karena pengaruh ubat-ubatan yang diminum ibu saat hamil, effect radiasi atau faktor genetik. Oleh karenanya x-ray tidak dilakukan selama kehamilan kecuali atas keperluan tertentu.

#2: Minuman dari kacang soya (susu kacang) akan membuat kulit bayi bewarna putih.

Mitos: minum susu kacang atau makanan dari kacang kedelai akan membuat bayi berkulit putih.
Fakta: warna kulit seseorang dipengaruhi oleh factor genetic ayah – ibunya, bukan dari susu soya.

#3: Jeruk akan meningkatkan lendir pada bayi dan resiko kuning pada bayi baru lahir.

Mitos: Jangan makan jeruk terlalu sering akan meningkatkan lendir pada paru bayi dan resiko kuning saat bayi lahir.
Fakta: Jeruk adalah sumber vitamin C dan serat yang baik.

#3: Minum ais akan menyebabkan bayi besar.

Mitos: Sering minum ais saat hamil menyebabkan bayi besar dan akan sulit lahir.
Fakta: Bayi besar biasanya berhubungan dengan ibu hamil yang mempunyai penyakit kencing manis. Jadi mungkin ais ini diminum oleh ibu hamil yang memang mempunyai penyakit kencing manis. Jadi bukan minum ais menjadi penyebab bayi besar tetapi kerana air yang diminum bersama ais tersebut menpunca kepada bayi besar...iaitu bayi tersebut mendapat diabetes. Contohnya teh o beng,teh beng, milo beng hehheh...maksudnya ais laaarrrr......

#4: Makanan pedas akan menyebabkan bayi lahir dengan tanda kulit kemerahan atau berkulit lebih gelap.

Mitos: Makan makanan pedas saat hamil akan menyebabkan bayi lahir dengan tanda kulit kemerahan atau bayi akan berkulit lebih gelap/hitam.
Fakta: Sekali lagi warna kulit seseorang tidak ditentukan oleh makanan pedas, tapi faktor genetik dari orang tuanya.
Dan faktanya bahawa makan makanan pedas saat hamil, membuat rasa tak enak diperut apalagi bila anda sedang mual, jadi bukan kerana menyebabkan tanda kemerahan pada kulit.

Banyak lagi mitos kehamilan lainnya yang terdapat dalam masyarakat kita. Ketika anda sedang hamil dan mendapatkan berbagai nasihat atau pantangan, ingatlah untuk selalu mendapatkan fakta dan kebenaran secara perubatan atau ilmiahnya. Anda dapat bertanya kepada doktor anda untuk memastikannya sebelum anda hanya sekadar mengikutinya saja.

Fakta ini dipetik dan di edit ke dalam bahasa kita dr laman : http://www.infoibu.com/

P/S: Ada lg mitos2 yang sy dengar dari org tua saya seperti:
1. Jangan memukul binatang semasa hamil takut badi tersebut dapat kt anak.
2. Jangan pindah rumah semasa hamil takut payah beranak.
3. Jangan makan kicap takut anak hitam. Padahal diorang gak suruh minum air soya sebab nk ank puteh...sedangkan kicap n susu soya dtg dr sumber yg sama....hehheh...lucukan.mungkin itu simbolik saja.
4. Jangan menghentak punggung dengan kuat semasa duduk nanti muka anak akan bertanda.
5. Jangan pergi memancing nanti anak cacat. ( semua yang berkait ngn binatanglah....)
6. Jangan memaku,memahat & menggali lubang nanti anak cacat....
7. Jangan duduk kt tangga takut beranak dalam keadaan yang tidak elok (kecelakaan)
8. Benarkah bahawa ibu hamil yang senang bersolek petanda ia bakal melahirkan bayi perempuan? Sementara ibu hamil yang cenderung malas untuk berdandan pasti akan melahirkan bayi lelaki?
9. Ibu hamil disarankan memasang gunting kecil atau pisau kecil pada pakaian dalam agar janin terhindar dari marabahaya.Yang bahayanya apabila gunting atau pisau kecil itu menusuk kulit ibu. Betul, kan?
10. Menyematkan kantung kecil bersisi paku atau bawang putih pada pakaian dalam agar terhindar dari gangguan pontianak.Wah, yang ini, jelas-jelas tahayul. Salah-salah paku tersebut dapat melukai ibu.
11. Agar proses persalinan lancar, pada Upacara 7 Bulanan, calon ibu dan calon ayah diminta meloloskan ikan/belut melalui kain sarung yang dikenakan ibu. Jika ikan/belut keluar dengan lancar (tak menyangkut), petanda proses persalinan bakal lancar. Tentu saja itu tak benar. Kerana, seperti sudah disebutkan, lancar atau tidaknya sebuah proses persalinan bergantung pada berat janin, tenaga mengeran si ibu, dan jalan lahir. Jika semuanya saling berkaitan maka proses tersebut pasti lancar.
12. Jika bentuk perut ibu selama hamil meruncing, ia akan melahirkan bayi lelaki. Sementara jika bundar, yang akan lahir bayi perempuan.
13. Saat hamil jangan mengangkat jemuran dan jangan melakukan gerakan mengangkat. Konon jika ini dilakukan, tali pusatnya akan membelit di leher bayi.
14. Ibu hamil tak boleh makan dengan piring yang besar agar anaknya tak besar.
15. Wanita hamil dianjurkan minum minyak kelapa (satu sendok makan per hari) menjelang kelahiran. Maksudnya agar proses persalinan berjalan lancar. Ummi & mami saya panggil benda ni minyak selusoh...supaya senang beranak. (kakak saya sampai muntah2 makan minyak niii....)
16. Jangan makan ikan mentah agar bayinya tak bau amis. Bayi yang baru saja dilahirkan dan belum dibersihkan memang sedikit berbau amis darah.
Anda mahu percaya atau tidak terpulang pada diri...bak kata Nabil
"Lu Pikirlah sendiri"


1 ulasan:

@ffa@Li3 berkata...

banyak info~ saya suka~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...