Khamis, 27 Januari 2011

PISANG EMAS @ Musa acuminata Colla


Pisang Emas Dibawa Belayar,
Masak Sebiji Di Atas Peti,
Hutang Emas Boleh Dibayar,
Hutang Budi Dibawa Mati....

Ingat lagi pantun ni belajar masa kecik2 dulu..sekarang dah besar rupanya aku...hehe



Hari ni aku nak bercerita sikit tentang buah pisang....bukan apa, hari Rabu lepas encik suami aku membuat operasi membersihkan ladang pisang kami seluas 1 ekar di Mentakab ni...maklumlah buahnya banyak sangat sampai boleh di eksport ke beberapa buah negeri terdekat......nak eksport balik ke Negeri Serambi Mekah jauh sangat..hikhikhik..jadi aku selaku bisnes women yang berjaya menyenaraikan negeri2 yang hendak ku eksport hasil pertanian kami...maklumlah pensyarah pertanian..walau duduk di Kolej yang xder pertanianpun tetap mengaplikasikan ilmu yang telah dipelajari bertahun lamanya..hehhehe...yelah tu..!seperti aku selalu cakap..."Practice make perfect"....maka antara negeri yang menjadi lokasi eksport adalah Negeri Melaka, Perak dan Negeri Pahang sendiri....hehhe!!!!!



    

Tak lama lagi naik pangkat ni kalau rajin camni..heheh..

        
  
Nampak tak kat belakang tu ada lori kontena warna hijau tengah tunggu nk angkut hasil naik kapal..heh..

    

Ni operasi pembersihan ladang kami seluas 1 ekar tu..hehehhe...adalah dalam 5000 pokok...ehhe     
    

    

Begitu tekun mengagihkan hasil tanaman mengikut Negeri...


Berbalik ke topic asal..maklumlah dah banyak sangat tengok gambar lupa plak topik asal..hihihi...jauh plak melalutnya...erm..pisang ni banyak khasiatnya. Pisang yang dikomersialkan oleh aku ni dari spesis pisang emas..atau nama saintifiknya Musa acuminata Colla. Kan kat atas tadi dah siap berpantun2 bagai dah....hehe..


Mengikut mitos jawa pisang banyak membantu dalam hubungan seks terutamanya bg pengantin baru.

Erm pisang emas ni kalau ikut mitos Jawa pisang emas ni memang bukan calang2 pisang..memang lagenda & mitosnya banyak...keistimewaannya adalah sebagai pengghairah seks bagi pengantin2 yang baru kawin dan dicampur dengan jampi dan mentera... Kalau korang x percaya leh baca kat SINI...Apa2pun itu mengikut kepercayaan masyarakat Jawa tapi mengikut kajian saintifik, pisang ni memang banyak faedahnya selain daripada sebagai booster untuk kekuatan seks. Memang betul, tak tipu..banyak kajian saintifik dah dibuat dan hasilnya pisang memang boleh juga membantu bertindak sebagai aphrodisiac.. 


Memulihkan tenaga batin bagi lelaki....


Bila sebut pasal APHRODISIAC ni aku memang alah betul..hehhe.. Maklumlah.. tulah topic final year projek aku masa degree dulu. Malupun ada bila ingat balik kenangan lampau..ehheh.. Apa taknya sampai budak2 n pensyarah aku panggil aku  mak batin. Masa present projek aku dulu...ramai gaklah pensyarah tinggalkan kelas semata2 nak dengar report research aku..heh... Menariklah kot bagi orang yang minat bab2 ni, terutamanya lelaki..


Tengoklah thesis yang tersusun baik punyer kat rak buku..heheh...selepas graduate dulu x pernah ambik bacapun..haha


x clearlah tajuk dia...


Ni salah satu spesis baru yang di temui berpotensi untuk di komersilkan...


NI gang2 anak  buah Tuan Haji Abdul Rahman yang buat pasal herba kat Cameron..untuk pengetahuan semua Tn.Haji dah meninggal..sama2 kita sedekahkan Al-Fatihah buat beliau...











Sambung cerita tentang pisang tadi..pisang ni selain daripada ubat utk tut...ia juga boleh mengelakkan daripada menjadi pelupa malah kulitnya pulak boleh licinkan kulit muka dan menyental tumit kaki yang keras bak batu tu...Antara kandungan kimia yang ada dalam pisang adalah : - Vitamin A, B1, C - Lemak - Mineral (Kalium, chlor, natrium, magnesium, posfor ) - Karbohidrat - Dextrose - Air - Sucrose - Levulose - Zat Putih telur - Zat Tepung. Khasiatnya adalah untuk mengubati :- Pendarahan rahim, Merapatkan vagina, Sariawan usus, Ambeien; Cacar air, Telinga dan Tenggorokan bengkak, Disentri, Amandel; Kanker perut, Sakit kuning (lever), Pendarahan usus besar, Dairea.


"Sebagai contoh, 2 biji pisang emas mengandungi 100 kalori, 73gram (g) air, 1.4g protein, 23 g karbohidrat, 1.7 g serat, 380 mikro gram (mg) karoten (pre vitamin A), 63 RE vitamin A, 8.3 mg vitamin C dan 342 mg kalium," 


Menurut Persatuan Pisang Antarabangsa, pula pisang mengandungi magnesium, fosforus, iodine, kuprum, vitamin B1, B2, B6 & C, niasin, dan folat. Penyelidikan yang dijalankan membuktikan dua biji pisang boleh membekalkan tenaga untuk kita melakukan kerja atau senaman berat selama 90 minit. Seribu satu khasiat pisang kurniaan Allah kepada manusia. Tidak hairanlah pisang amat popular di kalangan atlet kerana ia membekalkan tenaga yang cukup ketika mereka beraksi dalam apa saja pertandingan sukan.
Sambung Baca: Disini...


Untuk mengetahui lebih lanjut korang search lah sendiri di Google apa khasiat pisang ye...Ni beberapa snap gambar dikongsi bersama kalian semasa hari kejadian..huhu...Hope u'll ENJOY!!!!


Ni plak anak ibu yang begitu rajin menolong abinya di kebun..hehhe...


          

Alhamdulillah..dapat anak dara yang rajin membantu..heheh

    

Begitu bersemangat nak menolong sehingga tak pakai selipar..ehhe 

    

Tengoklah selipar sapa yang dia pakai...suka sangat bergaya! habis selipar bertumit ibu dia pakai...risau kalau2 tersungkur je...nak je beli selipar bertumit utk si kecik ni..tp belum jumpa saiz dia...


Tengoklah..bila marah dia buat muka...







2 ulasan:

armouris berkata...

lagi info tentang pisang di SIHAT SELALU - Khasiat Pisang

@deq He berkata...

tQ TO aRMOURIS..coz sudi berkongsi info...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...