Isnin, 17 Januari 2011

ANDA SAYANG SUAMI???


Masa aku terbaca puisi ni tadi hati aku terdetik untuk mencoret dan mencari sedikit bahan tentang isu ni..bukan niat hati untuk berdakwah atau bersyarah tapi sekadar berkongsi dengan teman2 tersayang tentang banyak isu yang kita mungkin tahu tapi kita terlalai seketika...coretan ini bukan untuk menegur sesiapa tetapi untuk memperingati diri sendiri dan juga rakan2..kerana aku bukan sahaja sayang pada diriku tapi aku juga sayang akan kamuuu.....sama2 kita ingat mengingati....




AKU SAYANGKAN SUAMI KU...
Aku tak mahu suamiku berdosa
Lantas aku melabuhkan jilbabku
Berusaha menutup sempurna auratku
Aku tak mahu suamiku berdosa
Lantas aku perlengkapkan diriku
Dengan ajaran agama
Agar dapat membezakan
Antara yang benar dan salah
Aku tak mahu suamiku berdosa
Lantas aku hadkan pergaulanku
Dengan yang bukan mahramku
Aku tak mahu suamiku berdosa
Lantas aku menjaga diriku
Agar terhindar dari fitnah manusia
Aku tak mahu suamiku berdosa
Kerana aku sayangkan suamiku
Dan aku tak mahu suamiku terhumban
Ke neraka jahanam kerana diriku
Aku tak mahu suamiku berdosa
Kerana aku
Aku tak mahu suamiku berdosa..
Tersentuh hati aku bila baca puisi ni yang di share di facebook kawan...diapun baca kt dlm I Luv Islam... 
Adakah aku sudah cukup menjaga aurat demi sayangkan suami?
Adakah aku sudah cukup ilmu agama demi sayangkan suami?
Adakah aku cukup menjaga pergaulanku demi menjaga suami? 

Itu semua perlu aku jawab satu persatu....

Banyak jenis gaya tudung di pasaran sekarang...aku sendiri tidak terlepas untuk mengikuti fesyen terkini namun adakah kita sedar,terlampau obsess dengan gaya tudung yang tidak tentu hala dan tidak kena cara leh menyebabkan kita merana dunia akhirat....
  

Adakah kita mcm ni????


Adakah kita bertudung begini???

Adakah tudung kita begini???


Adakah begini???


Adakah begini???


Adakah begini????


Adakah begini????
- hadith riwayat Ahmad, jil.2, ms. 223.

Rasulullah s.a.w bersabda:


“dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka didunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini” 

 Adakah begini....???sessungguhnya Islam itu indah....mengikut syarak itu adalah yang terbaik....

Tak kisahlah apa fesyen yang kita pakai...bukan salah untuk berfesyen tetapi mestilah menepati syariat....pertama: mestilah menutup dada....kedua: mestilah menutup perhiasan  ketiga: mestilah tidak menarik perhatian keempat: mestilah tidak menyerupai agama lain...


 Boleh klik disini untuk info lebih lanjut tentang ini.... 

Erm...kalau nak pakai tudung camni x salah tp jgnlah di pin di bahagian belakang sehingga menampakkan bentuk leher anda...nampak rimas je...

 

Kan manis macam adik Mahar saya ni...bertudung litup....

Pensyariatan Hijab

Pensyariatan hijab di dalam Islam, dapat ditetapkan dengan empat dalil; dalil al-Quran, hadis, sirah (sejarah) dan akal. Masing-masing dari empat dalil tersebut cukup bagi kita untuk menetapkan pensyariatan hijab bagi kaum wanita.

Menurut al-Quran

Ayat terpenting yang menetapkan kewajiban berhijab pada kaum wanita yang akan kita bahas adalah ayat ke-31 surat an-Nur dan ayat ke-59 surat al-Ahzab. Allah swt dalam surat an-Nur ayat ke 31 berfirman:

وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُيُوبِهِنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَني‏ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَني‏ أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُنَّ أَوِ التَّابِعينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلى‏ عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفينَ مِنْ زينَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَميعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

(Wahai Rasulullah) Dan katakanlah kepada kaum wanita yang beriman  agar mereka menahan pandangan mereka dan menjaga kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasan mereka kecuali sesuatu yang (biasa) tampak darinya. 

Hendaknya mereka menutupkan kerudung mereka ke dada mereka (sehingga dada mereka tertutupi), janganlah menampakkan perhiasan mereka kecuali untuk suami-suami mereka, atau ayah dari suami-suami mereka atau putra-putra mereka, atau anak laki-laki dari suami-suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, anak laki-laki dari saudara-saudara laki-laki mereka, atau anak laki-laki dari saudara-saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita mereka atau budak-budak mereka atau laki-laki (pembantu di rumah) yang tidak memiliki syahwat atau anak kecil yang tidak paham terhadap aurat wanita. 

Dan janganlah kalian mengeraskan langkah kaki kalian sehingga diketahui perhiasan yang tertutupi (gelang kaki). Wahai orang-orang yang beriman bertaubatlah kalian semua kepada Allah swt supaya kalian termasuk orang-orang yang beruntung.[3]

Para ahli tafsir menyebutkan bahwa sebab turunnya ayat ini adalah sebuah kisah yang dinukil dari Imam Muhammad Baqir a.s. Beliau bersabda: 

“Pada satu hari, di kota Madinah ada seorang wanita cantik yang sedang berjalan dengan mengikatkan tudungnya ke telinganya (yang menjadi kebiasaan wanita pada saat itu) sehingga nampak leher dan dadanya. Seorang laki-laki dari golongan Anshar berpapasan dengannya, karena kecantikan wanita tersebut dia terpesona dan tidak peduli akan keadaan sekelilingnya, dia telah mabuk akan kecantikan wanita tersebut.  Sang wanita memasuki jalan sempit, sedang pandangan laki-laki tersebut terus mengekorinya sampai tak terasa dia terlanggar sebuah benda keras dan tajam sejenis tulang atau kayu yang menjorok dari tembok sehingga kepala dan dadanya maka mengalirkan darah segar  yang melumuri pakaiannya.

Dalam keadaan seperti itu dia datang menghadap Rasulullah saw dan menceritakan semua yang terjadi. Pada saat itulah, malaikat Jibril a.s. datang membawa ayat ini.[4]

Dari ayat di atas kita dapat menyimpulkan beberapa poin penting, di antaranya: 

-  Hendaknya kaum wanita menutup pandangan mereka dari pandangan yang penuh syahwat kepada laki-laki non muhrim.

-  Wajib bagi kaum wanita menutupi auratnya dari laki-laki non muhrim.

-  Wajib bagi kaum wanita menutupi badan dan perhiasan mereka.

-  Diperbolehkan bagi kaum wanita untuk menampakkan badan dan perhiasan mereka di hadapan para muhrimnya.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...